Wanneer schakel ik een incassobureau in?
Als je ondernemer bent zul je ongetwijfeld weleens met het fenomeen te laat betalende klanten te maken hebben gehad. Het is altijd lastig hoe je hiermee om moet gaan want vaak is het een klant die je ook wel weer graag te vriend wil houden. Toch ontkom je er op een gegeven moment niet aan om een incassobureau in te schakelen die voor je aan de slag gaat. Maar welke stappen kan je daarvoor nemen om zoveel mogelijk te voorkomen dat je een incassobureau moet inschakelen. Dat zijn er best wel wat en daarom is het goed om voor ondernemers dit eens neer te zetten in dit blog. Lees snel verder.
Voorkomen is beter dan genezen
Als je op factuurbasis werkt betekent dat feitelijk dat je een financiering verstrekt aan je klant. Je gaat namelijk eerst leveren en later kan er betaald worden. Hier zit dus per definitie een risico aan. Want wat nou als deze klant ineens helemaal niet blijkt te kunnen betalen? Dan kunnen er serieuze problemen ontstaan zeker als je dan zelf niet meer in staat bent om je rekeningen te betalen. Dit is voor een belangrijk deel te voorkomen door een zogenaamde kredietwaardigheidscheck te doen. Hierbij kijk je naar een aantal financiële gegevens om te toesen of je potentiële klant kredietwaardig is. Je kunt dit overigens ook laten doen door partijen die daarin gespecialiseerd zijn. Je kunt het ook prima zelf dan als je een beetje boekhoudkundig bent onderlegd. Bij de kamer van koophandel kun je deze financiële gegevens opvragen van rechtspersonen. Deze zijn namelijk verplicht om de jaarrekening daar te deponeren. Je kunt dan naar de vermogenspositie kijken. Dit doe je onder andere door te kijken naar het eigen vermogen ten opzichte van het totaal vermogen. Ook kijk je vaak of er middelen zijn om kort vreemd vermogen af te lossen zoals crediteuren. Dan weet je of ze wel of niet snel in de problemen komen met betalen.
Debiteurenbeheer op orde
Belangrijk is het ook om je eigen debiteurenbeheer strak ingericht te hebben. Dus zorg dat er een goed systeem is waarin je factureert en waarin je ook goed kunt volgen of de betreffende factuur betaald is of niet. Zo niet zorg dat je binnen vijf dagen na het overschrijden van de debiteurentermijn. Een gebruikelijke betalingstermijn die gehanteerd wordt bij de herinnering is zeven dagen. Als er dan nog niet betaald is dan is het slim om telefonisch contact op te nemen. Vaak krijg je dan een beter beeld wat de reden is dat er nog niet betaald is.
No Comments